سه شنبه 19 دی 1391 ساعت 03:05 ب.ظ | | نوشته ‌شده توسط : کوثر گرافیک | ( نظرات )
فیلم «آرگو» جدیدترین محصول سینمای آمریكا علیه كشورمان است. طی سال های پس از انقلاب اسلامی و به ویژه در یك دهه اخیر، در هالیوود فیلم های ضدایرانی بسیاری تولید شده است.

http://s2.picofile.com/file/7612694622/2526231.jpg


                                                                      لطفا ادامه مطلب را ببینید...


برخی از این فیلم ها توسط ایرانیان ضدانقلاب و مقیم خارج ساخته شده اند (مانند «بدون دخترم هرگز»، «مریم»، «سنگسار ثریا» و ...) و برخی نیز از سوی فیلمسازهای آمریكایی (مانند «300»، «اسكندر»، «خانه ای از شن و مه» و ...) اما آنچه درباره فیلم «آرگو» حائز اهمیت است اینكه جدی ترین فیلم تولید شده در هالیوود علیه ایران به حساب می آید كه هم به طور مستقیم به بخشی از وقایع انقلاب اسلامی می پردازد و هم اینكه با سرمایه گذاری و تبلیغات فراوان و بهره جستن از امكانات ویژه و نیروهای حرفه ای ساخته شده است. این درحالی است كه فیلم های ضدایرانی پیشتر ساخته شده كمتر با چنین حمایت و توجهی تولید شده اند.
کارگردانی این فیلم برعهده «بن افلك» است. او كه خود بازیگر نقش اصلی فیلم است، از جمله كارگردانان و - بازیگران برجسته هالیوود در این دوره محسوب می شود. همچنین شركت برادران وارنر كه از قدیمی ترین و مهم ترین كمپانی های سینمایی آمریكا است، سرمایه گذاری ساخت این فیلم را انجام داده است. نام «جرج كلونی» هم كه از شخصیت های تأثیرگذار و مطرح هالیوود است در میان تهیه كنندگان این فیلم دیده می شود. علاوه بر این نكات، «آرگو» از همان نخستین روز اكران با تبلیغات سرسام آور رسانه ای و حمایت های خاص و مشكوك جشنواره ها همراه شد، به طوری كه در جشنواره فیلم «تورنتو» جوایز اصلی را كسب كرد و اكنون نیز جزو صدرنشین های نامزدی هفتادمین دوره جایزه سینمایی «گلدن گلوب» است. با توجه به رویكرد سیاسی سال های اخیر مراسم اسكار، می توان از حالا پیش بینی اهدای جوایزی به این فیلم در اسكار را كرد.
اما واقعیت این است كه «آرگو» بیش از اینكه وام دار شاخصه های هنری و تكنیكی چشمگیر باشد، دارای پشتوانه ای سیاسی و تبلیغاتی است؛ هیچ خلاقیت و ابتكار خارق العاده ای در آن دیده نمی شود و همه تمهیدات و ترفندهای روایی و سینمایی به كار رفته در آن كلیشه ای و بارها تكرار شده است. نگاه سیاسی فیلم نیز به شدت شعارزده و سطحی است، به طوری كه نه تنها در نحوه نمایش كشور و ملت ایران هیچ ظرافتی به كار نرفته كه این تصویر شبیه به فیلم های سخیف شبه سیاسی پیشین است.
فیلم «آرگو» با این جمله آغاز می شود: «بر اساس اتفاقات واقعی». اما تنها چارچوب كلی فیلم واقعیت دارد و جزئیات و ماجراهای آن دروغ است. فیلم با تسخیر لانه جاسوسی آمریكا در ایران توسط دانشجویان انقلابی آغاز می شود. همه كاركنان سفارتخانه (لانه جاسوسی) دستگیر می شوند و فقط شش نفر از حادثه می گریزند و در منزل سفیر كانادا در تهران پناه می گیرند. در این میان فردی به نام «تونی مندز» كه متخصص فراری دادن آدم ها از كشورهاست، مأمور می شود تا این شش نفر را از تهران به آمریكا برگرداند. او با حیله هایی كه به كار می گیرد، در قالب یك پروژه سینمایی جعلی به ایران می آید و شش آمریكایی را نیز به عنوان اعضای گروه تولید فیلم معرفی می كند و با همین عنوان آنها را به كشور خود بر می گرداند.

سكانس ابتدایی فیلم نمایش دهنده فتح لانه جاسوسی آمریكا از سوی دانشجویان پیرو خط امام(ره) است و در همین آغاز، فیلم رویكرد بغض آمیز خود نسبت به ایران را نشان می دهد؛ دانشجویان ایرانی فاتح سفارت آمریكا در این فیلم، وحشیانی پرخاشگر و بی منطق نشان داده شده اند. در مقابل، مدافعان سفارتخانه افرادی صلح طلب و اهل منطق و گفت وگو هستند! حادثه به این ترتیب به تصویر درآمده كه درحالی كه دانشجویان انقلابی با عصبانیت و توحش تمام به داخل سفارتخانه یورش می آورند و همه چیز را می شكنند و خراب می كنند، فرمانده گروه امنیت آمریكا به نیروهای تحت امر خود دستور می دهد كه به هیچ كس آسیب نزنند، چون اگر یك نفر كشته شود، ایرانی ها همه را می كشند، بعد هم خودش به میان معترض ها می رود تا با تسخیركنندگان سفارت گفت وگو كند، اما ایرانی ها در پاسخ با او درگیر می شوند و دست ها و چشم هایش را می بندند !

نكته قابل توجه این است كه فیلم هیچ اشاره ای به گروه مسئول تسخیر سفارت آمریكا نمی كند. در هیچ یك از دیالوگ ها و نشانه های فیلم، این واقعیت كه حركت فتح سفارت آمریكا از سوی یك گروه دانشجویی انجام شد، آشكار نمی شود. درمقابل، فیلم تأكید بسیاری بر حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این واقعه و پس از آن دارد، به طوری كه حتی در گفت وگوهای سران آمریكایی و مدیران سازمان سیا و تیم مسئول نجات شش آمریكایی دائم از عبارت «پاسداران انقلاب» استفاده می شود. در همه صحنه ها و سكانس های فیلم كه در ایران می گذرد نیز آرم سپاه و نیروهای مسلح پاسدار دیده می شود؛ اتفاقی كه قطعاً به صورت برنامه ریزی شده و هدفمند صورت گرفته و گویای گرایش هالیوود به «سپاه هراسی» است.آنچه در فیلم «آرگو» به شكل بسیار زننده ای از آب درآمده، نمایش منظره ایران و مردم كشورمان است. ایرانیان در این فیلم، چهره ای همیشه پرخاشگر و ترسناك دارند. همه نماهای فیلم كه به عنوان خیابان ها و اماكن تهران به نمایش درآمده اند، تیره و كثیف است. در این فیلم، ایران كشوری معرفی می شود كه مردم با كوچك ترین مسئله مشكوكی اعدام می شوند و جنازه های دارآویخته، خیابان ها را زینت بخشیده اند! حتی یك ایرانی متعادل و برخوردار از رفتار و منش انسانی در این فیلم حضور ندارد.

این تصاویر كه بیش از هنر و تكنیك با خشم و عصبانیت آمیخته شده اند را می توان نوعی عقده گشایی سینمایی آمریكا علیه ملت ایران دانست. این بار نیز هالیوود سعی كرد با بهره جویی از رسانه سینما، از یك شكست بزرگ و خفت آمیز (فتح سفارت این كشور به دست دانشجوهای ایرانی) یك حماسه و پیروزی بسازد.

منبع :www.basirat.ir


http://www.salehon.ir/wp-content/uploads/2014/10/5467.gif
http://www.salehon.ir/wp-content/uploads/2014/10/5467.gif می توانید دیدگاه خود را بنویسید
اسماعیل جمعه 22 دی 1391 11:46 ق.ظ
عالی بود،خیلی خوشم اومد،دستتون درد نکنه
آخرین عناوین مطالب
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic